سرگئی لاوروف روز دوشنبه به ایران سفر می‌کند

وزیر خارجه روسیه به منظور شرکت در نشست ۳+۳ برای بررسی مسائل منطقه‌ قفقاز جنوبی به تهران می‌رود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه AFP

خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت دفاع مسکو گزارش داد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه به ایران سفر می‌کند. لاوروف اخیرا به کره شمالی سفر کرده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک هم درباره سفر لاوروف اعلام کرد که وزیر خارجه روسیه به منظور شرکت در نشست ۳+۳ به ایران می‌رود.

 بر اساس اخبار اعلام شده این نشست قرار است در سطح وزرای خارجه روز دوشنبه در تهران برگزار شود و حاضران در آن به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای خواهند پرداخت.

نشست ۳+۳ در سطح معاونان وزرای خارجه، سال گذشته بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر گزارش شده بود که نشست امسال وزرای خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ایران، روسیه و ترکیه در قالب ۳+۳ در تهران برگزار می‌شود و یکی از اهداف اصلی آن حل مسائل منطقه‌ای بدون مشارکت کشور‌های دیگر و همچنین انجام مذاکرات صلح بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

لاوروف در حالی عازم تهران خواهد شد که به تازگی سفر به کره شمالی را انجام داده است. وزیر امور خارجه روسیه در نخستین سفر به کره شمالی پس از پنج سال، روز چهارشنبه وارد پیونگ‌یانگ شد و در این سفر به سیاست آمریکا در مورد کره شمالی تاخت.

وزیر خارجه روسیه در حالی به پیونگ‌یانگ سفر کرد که کاخ سفید پیش از آن گزارش داد کره شمالی محموله‌ای شامل تسلیحات نظامی در اختیار روسیه قرار داده است. واشنگن این موضوع را تحولی نگران‌کننده خواند اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که غرب «ادعاهایی بدون شواهد» مطرح می‌کند.

گمان می‌رود تحولات چند ماهه اخیر در جغرافیای سیاسی کشورها، روسیه را به این نتیجه رسانده است که می‌تواند همکاری‌های دوجانبه با کره شمالی را افزایش دهد. هر دو کشور هدف تحریم‌‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی قرار دارند؛ تحریم‌هایی که از یک‌سو منابع غذایی کره شمالی را با مشکل روبرو و از سوی دیگر ادامه پیشروی روسیه در اوکراین را فرسایشی و کند کرده است.

ایران نیز که مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، با وجود ادعای «بیطرفی» در جریان جنگ روسیه و اوکراین، ارتباط با مسکو را گسترش داده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در شرایطی ارسال تجهیزات نظامی به روسیه را انکار می‌کنند که اوکراین بارها از مسئولان ایران خواسته ارسال پهپاد به روسیه را متوقف کنند.

بر اساس سند محرمانه‌ای که کی‌یف برای متحدان غربی ارسال کرده و در آن خواستار موشک‌های دوربرد برای حمله به کارگاه‌های نظامی روسیه، ایران و سوریه شده است، آمده که «کامیکازه‌‌های ایرانی» در حملات به شهرهای اوکراین استفاده می‌شوند.

در این گزارش که گاردین آن را بررسی کرده، اعلام شده که ۵۲ قطعه الکتریکی تولید شرکت‌های غربی در پهپاد شاهد‌ــ۱۳۱ و ۵۷ قطعه در مدل شاهد‌ــ۱۳۶ با برد پروازی دو هزار کیلومتر و سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت کشف شده است.

سند ارسالی دولت اوکراین می‌گوید که ایران اگرچه تلاش می‌کند «خود را از ارائه تسلیحات به روسیه مبرا نشان دهد، نمی‌تواند با تقاضای روسیه برای استفاده گسترده از پهپادها در اوکراین مقابله کند.»